طرز تهیه قهوه لاته و فرق قهوه لاته و موکا

لاته آرت

 طرز تهیه قهوه لاته و فرق قهوه لاته و موکا عالی

قهوه لاته یک نوشیدنی پرطرفدار است که پایه و اساس آن از قهوه و شیر تشکیل می­شود. اما از آنجایی که اکثر افراد ترکیبات آن را با موکا اشتباه می­گیرند، قصد داریم تا شما را با تفاوت­های اساسی این نوشیدنی با موکا آشنا کنیم.

برای انجام این کار قصد داریم تا در رابطه با طرز تهیه هر ۲ نوشیدنی و مراحل آماده­سازی آن­ها توضیحاتی را به شما ارائه داده و برای درک مطلب بیشتر به سوالات متداول در رابطه با این موضوعات بپردازیم.

پس اگر شما هم از دوست­داران نوشیدنی­هایی بر پایه قهوه هستید و علاقه دارید تا با خرید دستگاه اسپرسو، لاته و موکا را در خانه تهیه کنید تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 

قهوه لاته معرفی قهوه لاته موفق و صحیح

این نوشیدنی پرطرفدار از قهوه اسپرسو و شیر به­وجود می­آید. نکته قابل توجه در رابطه با این نوشیدنی ایتالیایی این است که شیر موجود در آن باید به اصطلاح رایج، بخار داده شود. در نهایت لایه بیرونی آن با کف شیر پوشیده شده و در فنجان سرو می­شود.

کافه لاته می­تواند به­عنوان ورژن پیشرفته کاپوچینو به­حساب بیاید و به همین دلیل است که در دنیای عاشقان قهوه، نسبت این ۲ نوشیدنی را خواهر و برادر در نظر گرفته­اند.

 

طرز تهیه کافه لاته

برای تهیه کافه لاته ۳ روش مختلف وجود دارد. راهکار اول استفاده از امکانات اولیه و آماده­سازی این نوشیدنی در خانه است. باید بگوییم که در این روش، نتیجه نهایی شباهت زیادی با لاته­های کافیشاپی ندارد.

در روش دوم معمولا از موکاپات و فرنچ پرس استفاده می­کنند که نتیجه آن یک کافه لاته بی­نظیر را در اختیار شما قرار خواهد داد.

در رابطه با روش سوم هم باید بگوییم که تمام فرآیند آماده­سازی این نوشیدنی پرطرفدار ایتالیایی به­کمک دستگاه اسپرسو انجام می­شود که در ادامه به شرح تک­تک مراحل هر ۳ این روش­ها خواهیم پرداخت.

مراحل آماده­ سازی قهوه لاته در خانه

لاته نوشیدنی است که در خانه قابل آماده­سازی است. از این رو در همین ابتدا، کار خود را با معرفی مواد اولیه لازم جهت تهیه این نوشیدنی ایتالیایی شروع می­کنیم.

کافه لاته از اسپرسو، شیر فوم گرفته­شده و فوم شیر تشکیل می­شود که مقدار فوم آن بسیار کم بوده و در واقع لایه­ای به­نام فوم شیر در آن وجود ندارد.

با این حال بهتر است تا توضیح مختصری در رابطه با طرز تهیه این فوم خدمت شما ارائه دهیم. باید بگوییم که انجام این کار بدون دستگاه اسپرسو امکان­پذیر نیست؛ زیرا این وسیله یک قابلیت به­نام نازل بخار دارد که فرآیند تولید فوم شیر به­کمک آن انجام می­شود.

پس اگر قصد تهیه قهوه لاته در خانه را دارید ۲ راه پیش روی شماست. یا باید نسبت به خرید دستگاه اسپرسو اقدام کنید، یا به نوشیدن یک کافه لاته بدون فوم شیر رضایت دهید.

بنابراین اگر بخواهیم از فوم شیر فاکتور بگیریم، نوبت به نسبت قهوه و کف شیر می­رسد. این نسبت برای قهوه به اندازه یک سوم فنجان بوده که ۲ سوم باقیمانده به کف شیر اختصاص داده می­شود.

 

 

قهوه موکا

 طرز تهیه کافه لاته با موکاپات و فرنچ پرس در منزل

ابتدا با استفاده از موکاپات قهوه اسپرسو را آماده می­کنیم. توجه داشته باشید که کیفیت قهوه، تاثیر زیادی در مزه کافه لاته آماده­شده خواهد داشت.

میزان قهوه مورد نیاز در کف فنجان باید به اندازه یک الی ۲ شات اسپرسو باشد. اگر بخواهیم اندازه دقیق­تری برای این نسبت بیان کنیم، باید بگوییم که میزان قهوه کافه لاته باید حدود ۳۰ الی ۶۰ سی­سی باشد.

بعد از آماده­شدن قهوه به سراغ شیر و فرنچ پرس می­رویم. دقت کنید که میزان شیر در کمترین حالت باید ۲ برابر قهوه باشد. پس ۲ تا ۲ و نیم برابر شیر را نسبت به مقدار لاته­ای که آماده کرده­اید، داخل فرنچ پرس ریخته و فرآیند فوم­گیری را شروع کنید.

البته قبول داریم که کاربری فرنچ پرس مربوط به تهیه قهوه فرانسوی می­شود، اما این وسیله به واسطه پیستونی که دارد، قابلیت ترکیب هوا و شیر را برای ما فراهم کرده و برای تهیه قهوه لاته مناسب است.

بعد از آماده­سازی کف شیر، مراحل تهیه کافه لاته به اتمام می­رسد؛ زیرا در آخرین مرحله کافی­است تا محتویات داخل فرنچ پرس را روی کافه­ای که از قبل آماده کرده بودید، بریزید.

چگونه با دستگاه اسپرسو صنعتی و نیمه صنعتی، کافه لاته 

درست کنیم؟

استفاده از دستگاه اسپرسو، اصولی­ترین راه برای تهیه کافه لاته است. در واقع لاته­هایی که در کافی‌شاپ میل می­کنید را به­کمک این دستگاه آماده می­کنند و دقیقا به همین دلیل است که کیفیت این نوشیدنی در کافه­ها تا حد قابل توجهی بالاست.

علت این موضوع ارتباط مستقیمی با نازل بخار این دستگاه دارد؛ زیرا به­کمک این بخش از دستگاه اسپرسو، بخار آب با فشار زیادی از آن خارج می­شود و همین موضوع در تهیه یک فوم شیر باکیفیت تاثیرگذار است.

طرز کار با دستگاه قهوه لاته به این صورت است که مانند روش قبل، ابتدا ۳۰ الی ۶۰ سی­سی قهوه باکیفیت را داخل دستگاه ریخته و خروجی آن را در فنجانی که می­خواهیم کافه لاته را در آن سرو کنیم، می­ریزیم.

بعد از آن نوبت به تهیه فوم شیر به­کمک نازل بخار می­رسد. برای انجام این کار ۲ الی ۲ و نیم برابر کافه­ای که آماده کرده­ایم، شیر پر چرب را در یک ظرف به­نام پیچر می­ریزیم.

بعد از آن نازل بخار را داخل پیچر که محتوای آن شیر پر چرب است قرار داده و در نهایت با بازکردن شیر نازل بخار اجازه می­دهیم که شیر به­اندازه کافی داغ شده و فوم از آن جدا شود.

در نهایت شیر جداشده از فوم را داخل قهوه ریخته و فوم باقیمانده را روی کافه لاته خود می­ریزیم. البته این نکته را متذکر شویم که لایه فوم روی این نوشیدنی بسیار نازک و کم بوده، به­طوری که در برخی مواقع بود و نبود آن برای عاشقان قهوه لاته اهمیت خاصی ندارد.

تفاوت کافه لاته با موکا

همان­طور که پیش­تر اشاره کردیم در دنیای دوستداران قهوه، کاپوچینو و کافه لاته نسبت خواهر برادری با یکدیگر دارند. اما آیا میان لاته و موکا نیز چنین رابطه­ای دیده می­شود؟

در پاسخ به این سوال باید بگوییم که رابطه موجود بین موکا و لاته به این دلیل است که پایه و اساس و هر ۲ این نوشیدنی­ها را با قهوه و شیر داغ آماده می­کنند. اما موکا یک تفاوت کوچک با لاته دارد.

این تفاوت مربوط به شکلات شیرینی است که معمولا در قالب پودر کاکائو به نوشیدنی موکا اضافه می­کنند. پس می­توان نتیجه گرفت که موکا دوست صمیمی و یار قدیمی کافه لاته محسوب می­شود.

لاته آرت

 

طرز تهیه موکا چه تفاوتی با قهوه لاته دارد؟

اگر بخواهیم از مرحله تزئین این ۲ نوشیدنی فاکتور بگیریم، باید بگوییم که هم کافه لاته و هم موکا در ۳ مرحله تهیه می­شوند، اما ترتیب قرارگیری آن­ها داخل فنجان با یکدیگر متفاوت است. به همین دلیل بهتر است تا این تفاوت را به­کمک طرز تهیه موکا برایتان شرح دهیم.

برای تهیه نوشیدنی موکا در مرحله اول نیاز به آماده­سازی سس شکلات داریم. باید گفت که فرقی نمی­کند از کدام برند از شکلات برای این منظور استفاده می­کنید، در هر صورت انتخاب ما نوتلا یا یکی از انواع شکلات­های صبحانه است.

برای آماده­کردن این سس، مقداری شکلات بسته به سلیقه خود را داخل یک ظرف ریخته و به آن حرارت دهید. سپس کف فنجان خود را به این شکلات آب­شده آغشته کنید.

در مرحله دوم باید فوم شیر را طبق همان روش­هایی که در طرز تهیه لاته به آن­ها پرداختیم، انجام دهید. توصیه ما این است که حتما از دستگاه مخصوص قهوه لاته استفاده کنید.

بعد از آماده­سازی فوم شیر، به سراغ اسپرسو بروید. مقدار قهوه مورد استفاده در موکا معمولا ۲ شات است، اما توجه داشته باشید که اندازه آن بسته به سلیقه شما می­تواند کم­تر با بیشتر شود.

در نهایت قهوه آماده­شده را روی شکلات آب­شده و فوم شیر بریزید. البته این نکته را لحاظ کنیم که یک مرحله دیگر به جز موارد گفته­شده وجود دارد که آن مربوط به سرو و تزئین موکا می­شود.

از این رو به­خاطر این­که موضوع سرو و روش تزئین کاملا اختیاری بوده و بستگی به سلیقه و انتخاب شما دارد، از ارائه توضیح اضافه در رابطه با این موضوع خودداری می­کنیم.

پاسخ به سوالات متداول

حال که شما را با طرز تهیه قهوه لاته و تفاوت­های آن با موکا آشنا کردیم، نوبت به پاسخ سوالاتی می­رسد که در دفعات زیادی از ما پرسیده شده­اند.

برای تهیه کافه لاته از شیر پر چرب استفاده کنیم یا کم چرب؟

پاسخ ما به این سوال شیر پر چرب است؛ زیرا هر چه شیر چربی بیشتری داشته باشد، تاثیر آن روی مزه کافه لاته قوی­تر خواهد بود.

برای تهیه فوم شیر از شیر داغ استفاده کنیم یا سرد؟

برای این منظور باید از شیر سرد استفاده کنید. علت این است که بعد از استفاده از دستگاه اسپرسو و کار با نازل بخار، شیر باید داغ شده و فوم از آن جدا شود.

آیا استفاده از پیچر در تهیه فوم شیر ضروری است؟

پیچر ظرفی است که شیر را داخل آن ریخته و از طریق نازل بخار دستگاه لاته ساز، فوم را از شیر جدا می­کنند. باید بگوییم که استفاده از این ظرف واجب نیست، اما توصیه می­شود که با تهیه آن، کیفیت نوشیدنی آماده­شده را افزایش دهید.

آیا کیفیت قهوه روی مزه قهوه لاته تاثیرگذار است؟

پاسخ ما به این سوال بله است؛ زیرا همان­طور که شیر پر چرب یا کم­چرب می­تواند مزه نهایی نوشیدنی را تغییر دهد، قاعدتا کیفیت قهوه مصرفی، ارتباط مستقیمی با نتیجه کار خواهد داشت.

برای تهیه کافه لاته از چه نوع قهوه­ای استفاده کنیم؟

انتخاب نوع قهوه کاملا بستگی به ذائقه و سلیقه شما دارد. اما به­صورت استاندارد قهوه­هایی با درصد عربیکا بالاتر برای تهیه کافه لاته مناسب­تر هستند.

لته درست است یا لاته؟ کدام یک را تلفظ کنیم؟

تلفظ این نوشیدنی ایتالیایی بستگی به انتخاب شما دارد. در واقع لته مربوط به گویش اصیل­تر این نوشیدنی می­شود. اما از آنجایی که ما ایرانی­ها عادت به ایرانیزه­کردن تک­تک لغات خارجی داریم، استفاده از لغت لاته در میان مردم از عمومیت بیشتری برخوردار است.

لاته آرت چیست؟

لاته آرت هنری است که به­عنوان یک تکنیک مهم به باریستا کارها آموزش داده می­شود. این هنر در واقع همان طرح­هایی است که روی قهوه لاته به­نمایش در می­آید.

دقت کنید که برای پیاده­سازی تکنیک لاته آرت نیاز به آموزش و تجربه عملی وجود دارد. از این رو اگر اقدام به تهیه این نوشیدنی در خانه کردید، هیچ توقعی از بابت اجرای لاته آرت روی نوشیدنی از خود نداشته باشید.

میزان حجم فنجان لاته چقدر است؟

با توجه به میزان قهوه مصرفی که از ۳۰ الی ۶۰ سی­سی متغیر است، توصیه می­شود که حجم فنجان قهوه لاته ۲۲۰ تا ۲۵۰ سی­سی باشد.

جمع­بندی

قهوه لاته یک نوشیدنی ایتالیایی است که جایگاه مهمی در میان دوست­داران قهوه دارد. این نوشیدنی پرطرفدار از ترکیب کافه و شیر به­وجود می­آید که طعم آن بی­نظیر است.

طرز تهیه کافه لاته بستگی به امکاناتی دارد که در اختیار دارید. در واقع اگر به­جز قهوه و شیر هیچ وسیله خاصی برای تهیه این نوشیدنی ندارید، توصیه می­شود که بعد از آماده­سازی قهوه، شیر را بجوشانید و آن­ها را با یکدیگر ترکیب کنید. درست است که نتیجه نهایی فاصله زیادی با کافه لاته دارد، اما می­توان آن را به­عنوان یک شیر قهوه خانگی در نظر گرفت و از نوشیدن آن لذت برد.

از دیگر روش­های تهیه کافه لاته می­توان به استفاده از موکاپات و فرنچ پرس اشاره کرد که از موکاپات برای آماده­سازی قهوه استفاده می­شود و فرنچ پرس مخصوص ایجاد فوم شیر است.

آخرین روش که در واقع بهترین آن است، استفاده از دستگاه اسپرسو بوده که این وسیله را با عنوان دستگاه کافه لاته نیز می­شناسند. توجه داشته باشید که این دستگاه همان وسیله­ای است که در کافیشاپ­ها مورد استفاده قرار می­گیرد و یک کافه لاته باکیفیت را به شما ارائه می­دهد.

ممکن است بگویید که آیا کافه لاته همان موکا است و این ۲ نوشیدنی با یکدیگر هیچ تفاوتی ندارند؟

در پاسخ به این سوال اگر بخواهیم از فرق لاته و موکا بگوییم، باید اشاره­ای به سس شکلاتی که در ساختار موکا به­کار می­برند داشته باشیم. زیرا در ساختار هر ۲ نوشیدنی از قهوه و فوم شیر استفاده می­کنند و تنها تفاوت آن­ها، وجود شکلاتی است که در کف فنجان موکا ریخته می­شود.

All rights reserved.OELTEK© 2024