همه چیز در مورد دستگاه ارده گیری و کره گیری

دستگاه ارده گیری و کره گیری

در این مقاله همه چیر در مورد تولید با روشهای معمولی و همچنین دستگاه ارده گیری و کره گیری بررسی میشود

ارده چیست و از چه کنجدی تهیه میشود: ارده کرم نرمی می باشد که برای تولید آن از دانه کنجد نرم پوست کنده بریان (دوآتشه)  و نرم کوبیده تهیه شده و روغن آن نمیبایستی در زمان تولید استخراج شود . در ایران و بعضی کشورهای همسایه از ارده بیشتر برای صبحانه استفاده می شود تا انرژی لازم را برای تمام روز تولید شود. این ماده غذایی مقوی درصورت تولید به صورت ارگانیک و سالم فاقد هر گونه افزودنی است. ارده خواص فراوانی برای سلامتی و به خصوص برای کاهش وزن است.

انواع روشهای تولید ارده و کرم کنجد:

برای تولید یک ارده باکیفیت در ابتدا میبایستی کنجد مناسب آن که اصطلاحا کنجد ارده گیری آماده در بازار میباشد و شباهت زیادی به کنجد سفید دارد تهیه شود سپس کنجد را بهتر است که تا ۸-۱۰ ساعت در آب قرار داده تا رطوبت به مغز دانه ها رفته و کاملا خیس شود و سپس دانه ها را تفت داده ( بوداده ) تا به دمای حدودی ۳۰۰ درجه سانیتگراد برسند سپس به روش دستی و یا صنعتی ارده مورد نظر با سنگ کوبید تا یک ارده با کیفیت تهیه شود.

ارده میبایستی توسط کبیده شدن بین دو سنگ تولید شود که به دو صورت سنتی و صنعتی تولید میشود همچنین برخی دستگاه های کره گیری با تیغه مخروطی (فلزی ) برای تولید ارده استفاده میشوند که تنها  قادر به تولید خمیر و کرم کنجد  می باشند.

حلوا ارده و روش تهیه آن :

حلوا ارده یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین صبحانه های ایرانی است که دسر محسوب میشود و دارای مواد بسیار مقوی ماننده شیره و کنجد و غیره است و برای همین انرژی زیادی رو تامین میکند.

    دستگاه ارده گیری و کره گیری

برای تهیه حلواارده به روش حرفه ای مراحل زیر رو مطالعه بفرمایید:

  • در ابتدا پودر قند را به شیر خشک و ارده داخل یک ظرف ریخته و با میکسر و یا قاشق هم زده و میکس کرده تا یکدست شوند . بعد از سفت شدن مواد نیاز به دخالت دست و استفاده از دست برای ورزدادن است .
  • میزان ارده داخل مواد آماده شده خیلی مهم است و حلوا نهایی رو نرم و یا خشک تر میکنه . هر چقدر میزان ارده بیشتر باشد حلوای تولیدی نرم تر و هرچقدر کمتر باشد خشکتر و تردتر است .
  • بعد از ورز دادن کامل مواد مغذ مورد نظر مانند پسته را داخل مواد ریخته و به خوبی ورز میدهیم تا مخلوط شود.
  • سپس حلوای آماده شده را داخل یخچال گذاشته به مدت حداقل ۸ ساعت و سپس آماده مصرف کردن است.

 

 

 

 

 

 

کره بادام زمینی و فندق و پسته و غیره :

انواع کره بادام زمینی و فندق و کاربردهای آن:

کره های بادام زمین و سایر دانه ها در کلیه کشورها به سه دسته تقسیم بندی میشوند.

  • کره کرانچی یا چانکی که دارای زبری میباشد و بیشتر برای صبحانه یا میان وعده استفاده میشود.
  • کره نرم و کرمی که برای کافه ها و خانه (روی تست ) و قنادی و غیره مصرف زیادی دارد
  • کره ارگانیک و طبیعی

 

دستگاه ارده گیری و کره گیری

کره بادام زمینی معمولی صنعتی :

در این روش برای تولید کره سفت و با کیفیت و دارای قابلیت نگهداری بیرون یخچال از پودر پروتئین . روغن جامد . شکر و یا شیرین کننده و مواد نگهدارنده استفاده میشود.

دستگاه ارده گیری و کره گیری

روش ارگانیک و غیر صنعتی:

در این روش کره تولیدی با روغن های دانه های روغنی و یا بدون روغن و بدون شکر تولید میشند که طعم خوب و قابل قبولی دارد ولی کره تولیدی دارای عمر کوتاهی میباشد  قابلیت نگهداری خارج یخال برای طولانی مدت نداره.

 

طرز تهیه کره بادام زمینی نوتلا:

دستگاه ارده گیری و کره گیری

نتلا در سراسر کره زمین یکی از پر طرفدارترین شکلات صبحانه ها می باشد. این شکلات صبحانه بخاطر استفاده از فندق در مواد اولیه بسیار خوشمزه می باشد. البته علت استفاده فندق در مواد اولیه این شکلات در گذشته بخاطر گرانی شکلات در زمان جنگ بود و چون قیمت  فندق در مقایسه با سایر مواد در زمین قدیم  بسیار ارزان بود با اضافه کردن فندق به ترکیب شکلات یک شکلات صبحانه بسیار خوشمزه تولید میشود. امروزه از بادام زمینی و اسانس فندق ( اسانس نوتلا ) برای تولید این محصول استفاده میشود.

برای تولید یک کره بادام زمینی با میکس نوتلا  :

برای تولید به این روش کره بادام زمینی تولید با دستگاه دوکاره ارده ساز و ره ساز اویل تک با شکلات مایع و یا جامد مجدد وارد دستگاه شده و همزمان مقداری اسانس و یا فندق بوداده وارد دستگاه ارده گیری و کره گیری کرده تا یک میکس بسیار با کیفیت و خوشمزه تولید شود.

 

 

طرز تهیه شیک بادام زمینی و  شیک فندق با بستنی :

برای تهیه شیک بادام زمینی و فندق و سایر مغزیجان نیاز به تولید کره نرم و رقیق برای محصول با کیفیت می باشد که به روش زیر تهیه میشود:

 

دستگاه ارده گیری و کره گیری

۱ فنجان  شیر سرد

۳/۱ فنجان کره بادام زمینی و یا کره فندق نرم

بستنی شکلاتی یا وانیلی ۲ فنجان

یخ خرد شده به مقدار کم

طرز تهیه : شیر و تمام ممواد را در داخل مخلوط کن ریخته و به مدت کوتاهی مخلوط کرده تا آماده شود.

 

 

دستگاه ارده گیری و کره گیری دو کاره :

در دستگاههای ارده گیر سنتی برای کوباندی ارده از سنگ های سنکین استفاده میشود که به همین دلیل با حرکت و چرخش سنگها و ساییده شدن روی هم ارده تولید میشود .

مزایا و معایب روش تولید ارده به روش سنتی:

مزایا : تولید ارده قابل قبول

خروجی یکدست

 معایب : وزن زیاد دستگاه برای جابجایی

دشواری تعویض سنگ آسیب دیده

فضای زیادی که اشغال میکند به دلیلی بدنه بزرگی که در ایران معمولا اطراف دستگاههای وارداتی برای جلوگیری از آلودگی ساخته میشود

ظرفیت خروجی بسیار پایین در ساعت

دستگاه ارده گیری و کره گیری

انواع سنگ دستگاه ارده گیری :

سنتی: در روش تولید ارده به روش سنتی از سنگهای با قطر ۵۰-۶۰-۷۰-۸۰-… استفاده میشود که تفاوت آنها در میزان خروجی دستگاه میباشد و در جنسهای مرمریت و آهکی و گرانیت و غیره تولید میشوند . در این روش دستگاه حتما میبایستی مجهز به گیربکس قوی برای حرکت سنگ به دلیل وزن سنگین سنگ باشد.

صنعتی : در این روش از دستگاهها دو کاره ارده ساز و کره ساز استفاده شده که دارای سنگهای با قطر ۱۰۰- ۱۶۰-۳۰۰ و غیره میباشند که دستگاه با دور بالاتری نسبت به روش سنتی کارکرده و با تنظیم فاصله بین سنگها ارده بسیار با کیفیت و بدون زبری تولید میشود.

دستگاه های تیغه فلزی (مخروطی) : این دستگاه ها که تماما ساخت کشور چین بوده به دلیل عدم استفاده از سنگ در ساختار دستگاه ها دارای خروجی خمیری شکل بوده که بسیار مناسب کره بادام زمین نرم ( کره کرانچی و سفت در خروجی دستگاه معمولا گیر میکند) بوده و همچنین قابلیت میکس طعم خروجی را دارند .

دستگاه ارده ساز و کره ساز شرکت اویل تک:

شرکت اویل تک مفتخر به تولید ۳ مدل بسیار پرطرفدار TBM100 و TBM160 و TBM300 می باشد که به صورت ترکیبی ماردون و سنگ طبیعی کار میکنند.

کلیه دستگاه ها ۲ کاره بوده و قابلیت ارده گیری بسیار با کیفیت به دلیلی سنگی بودن و کره گیری انواع دانه ها و آجیل ها می باشد.

——————————————————————————————————————————————

TBM100 *** : قابلیت ارده گیری با کیفیت ۲۰ کیلوگزم در ساعت و کره گیری ۲۵ کیلو حد اقل در ساعت – بدنه تمام استیل و موتور ۱۷۰۰ وات – وزن دستگاه ۳۰ کیلو گرم- کارکرد ماردون و سنگ طبیعی همزمان

——————————————————————————————————————————————

TBM160 ***  : قابلیت ارده گیری با کیفیت ۴۰ کیلوگزم در ساعت و کره گیری ۴۵ کیلو حد اقل در ساعت – بدنه تمام استیل و موتور ۲۵۰۰ وات – وزن دستگاه ۵۰ کیلو گرمکارکرد ماردون و سنگ طبیعی همزمان

——————————————————————————————————————————————

TBM300 *** : قابلیت ارده گیری با کیفیت ۱۰۰ کیلوگزم در ساعت و کره گیری ۱۳۰  کیلو حد اقل در ساعت – بدنه تمام استیل و موتور ۷۵۰۰ وات – وزن دستگاه ۱۰۰ کیلو گرم- کارکرد ماردون و سنگ طبیعی همزمان

——————————————————————————————————————————————

 

 

روش تولید ارده با کیفیت با دستگاه ارده گیری و کره گیری آماده بسته بندی با ماندگاری بالا :

حتما برای ارده گیری می بایستی از کنجد سفید پوست کنده یک آتشه و یا دو آتشه بدون پوست استفاده کرد که در بازار به کنجد ارده گیری شناخته میشود.

در صورت امکان کنجد ها ۵ تا ۱۰ دقیقه در دمای ۳۰۰ درجه تفت داده شوند و یا به اصطلاح بو داده شوند تا کاملا برشته شوند تا ارده خروجی با کیفیت تر باشد.

کنجد ها را وارد دستگاه ارده گیری کرده . و فاصله بین سنگهای دستگاه را تنظیم کرده تا خروجی با کیفیت خارج شده و محصول خروجی را بسته بندی میکنیم.

 

دلیل تفادت قیمت دستگاه ارده گیر / کره گیر اویل تک با نمونه های سایر شرکتها :

واردات مستقیم قطعات و تولید بدون واسطه و امکان تولید با کیفیت برای مشاغل نوپا با حداقل سرمایه و با بالاترین کیفیت

 

مطلب زیر را با دقت بخوانید  / فرمول بسیار کلیدی و طلایی برای گیاهخواران

طرز تهیه شیر سویا با دستگاه ارده گیری کره گیری دو کاره:

  • ابتدا دانه سویا را در آب بسیار زیاد برای یک شب ریخته تا کاملا خیس شده و دانه ها حداقل دو برابر شوند.
  • سپس دانه ها را شسته و همراه با آب به نسبت یک به سه ( ۱ لیوان سویا و ۳ لیوان آب) وارد دستگاه ارده گیری کره گری و یا همزن برقی صنعتی کرده تا شیر سویا خام تولید شود.
  • در مرحله بعد مایع خروجی را از پارچه تنذیف عبور داده تا تفاله سویا خاج شود.
  • شیر را تا دمای ۹۰-۱۰۰ ئرجه جوشانده و مراقب باشید تا سر نرورد و از دیگ خارج نشود.
  • شیر تنها نیاز است کمتر از یک دقیقه در دمای ۱۰۰ درجه بجوشد.
  • شیر را سرد کرده و بسته بندی و مصرف میکنید.

 

دستگله ارده گیری کره گیری 

 

 

طرز تهیه پنیر توفو چینی با کیفیت برای فروش با شیر سویا:

  • شیر سویا آماده شده از مرحله قبل را قبل از سرد شدن و وقتی به دمای ۷۵-۸۰ درجه رسید با مخلوط سرکه و شیر ( مقداری شیر سویا و سرکه سفید در ظرف دیگر آماد میکنیم) میکس کرده و با قاشق چند بار به هم میزنیم . بعد از سرد شدن شیر کامل به تکه های پنیر توفو تبدیل میشود
  • از پارچه برای خارج کردن آب استفاده کرده و سپس تکه های پنیر را در قالب سوراخدار مورد نظر ریخته و تخت فشار برای ۳۰ دقیقه قرار میدهیم تا آب آن کامل خارج شده و سفت شود.
  • پنیر توفو را از قالب خارج کرده و خرد کرده و داخل آب سرد ریخته و در یخچال برای یک روز قرار میدهیم.
  • پنیر توفو آماده مصرف است.

 

توفوی چینی

 

 

All rights reserved.OELTEK© 2024